Sotheby Institute of Arts + special guests

A lovely saturday morning at the SFP : Sotheby institute of Arts + special guests : photographers Richard Billingham and Naima
IMG_68_16nov2013_SFP_visite IMG_6820_16nov2013_SFP_visite

Comme chaque année, pendant Paris PHOTO, nous avons le plaisir de recevoir, à la SFP, les étudiants du programme “photography” du Sotheby Institute of Arts (London)., Accompagnés par leur directrice (Dr. Juliet Hacking), ces étudiants ont pu profiter des merveilles précieusement protégées dans les réserves de notre vieille association. Une association qui, ne l’oublions pas a été fondée en 1854, certes sur les cendres de la Société héliographique mais aussi sur le modèle de sa voisine britannique : la Royal Society of photography (fondée en 1853). A relire dans ce contexte l’article d’André Gunthert sur L’institution du photographique, Le roman de la Société héliographique paru il y a maintenant plus de dix ans dans Etudes photographiques, n°12, novembre 2002.Un grand merci au photographe anglais Richard Billingham et à Naima (Thank you Vinca) pour nous avoir fait l’amitié de se joindre à nous pendant cette matinée photographique.

Une matinée, qui nous devons l’avouer, a commencé sur le trottoir de la SFP, et avec comme seul public, Ravi, le Monsieur (notre habitué) qui dort et “squatte” dehors, devant nos bureaux (après s’être fait refoulé de toutes les devantures de la rue de Richelieu). Le rideau de fer qui scelle les merveilles de notre collection était resté quelque peu bloqué ce matin. Heureusement, les services de sureté de la BNF (la SFP est hébergé par la BNF au 71 rue de Richelieu) sont arrivés à temps, en même temps que nos visiteurs du Sotheby Institute of Arts et la grille d’acier nous a été comme miraculeusement ouverte.

IMG_68_16nov2013_SFP_visite IMG_68_16nov2013_SFP_visite

Sotheby's Logo

MA Photography: Contemporary & Historical, London

This programme offers an in-depth study of the history of photography, its place in cultural and critical theory, and its significance for modern visual culture.

Students are introduced to the critical analysis of the history of photography from the earliest experiments to the most recent developments. Although applied photography such as police records and advertising images are touched upon, the focus is upon photography as an aesthetic practice.

The increased presence of photography in public and private collections, and the art market, is one strand of investigation; photography’s role within the politics of representation is another.

There is an impressive alumni track record of obtaining professional roles both in the photography scene and in the wider art world.

During the programme, students experience:

  • A rigorous academic curriculum delivered in the classroom and in front of the artworks in bespoke visits to archives, art fairs, galleries, public and private collections in London, the UK, Paris and New York. 
  • A diverse and innovative programme of guest lectures and seminars by leading scholars and art world professionals. 
  • Cutting edge scholarship in research-informed modules such as the Photographic Network and Global Photography. 
  • Intensive professional practice sessions that examine how photography is curated, collected, preserved and sold, leading to skills that are key to a successful career in curatorial, commercial, journalistic, editorial and archival work.
Click here to download the full programme prospectus.

Haut de page